Træning uge 20

Mandag:

Jeg tænkte at det var på tide at få prøvet min våddragt i svømmehallen og besluttede derfor at tage i Skansebadet. Indtil videre har jeg kun prøvet den nogle gange i havet og en enkelt gang i en sø.

Normalt ligger mine svømmetider på omkring 9:30/500m hvor min bedste tid er 9:08 i svømmehallen uden våddragt. Så min plan var først at svømme 500m for at måle hvor meget tid jeg kunne skære af ved at have våddragt på. Herefter ville jeg være varm og påbegynde at svømme 1900m i et træk for at se om mit mål for svømning på under 45min til Challenge Århus kunne overholdes.

Jeg svømmede 500m på 8:50 uden at yde min maksimale, så det er en tydelig forbedring blot ved at have våddragt på 🙂 Jeg startede ud på den 1900m i en bane jeg havde næsten helt for mig selv. Jeg nåede 950m på 18:20 og de 1900m på 36:50.

Planen var efterfølgende at benytte Skansebadets eneste løbebånd for at løbe 10km i forsigtigt tempo. Så det var direkte op af vandet og ind at skifte tøj. Til min store overraskelse var løbebåndet uden af drift og siden det var det eneste skyndte jeg mig istedet at køre hjem og tog ud og løb. Jeg var meget forsigtig da jeg helst ikke vil pådrage mig yderligere skade på mit knæ så derfor løb jeg 10km med 11.7km/t snit. Det var kedeligt at løbe så langsomt, men nødvendigt 🙂

Tirsdag:

Lasse og jeg cyklede “Nørholmsruten” idag. Der blæste rigtig kraftigt fra øst og starten på ruten går direkte mod øst. Vi cyklede 35 km med et snit på 33 km/t så det gik fint. Effekten af aerobaren kan virkelig mærkes i denne vind da man får hele overkroppen ud af vinden.

Bagefter stod vi direkte af cyklen og løb 7 km med et snit på 14.3 km/t på min “by-rute”. Jeg mærkede ikke rigtig noget særligt til min knæskade, hvilket jeg havde forventet så det var positivt. Jeg følte mig en lille smule træt i benene idag, så det var svært at opretholde tempoet.

Alt i alt en helt kanon træningsdag.

Onsdag:

En rigtig off-day med overarbejde. Jeg fik kun cyklet de 16km som der er til og fra arbejde. Jeg tager min løbetræning om torsdagen. Til gengæld åd jeg burgere og en masse chokolade 🙂

Torsdag:

Morgensvømningen gik udmærket. Jeg var i Haraldslund og svømmede 1000m på 19:00, så jeg begynder at tro på at det kan lade sig gøre at nå de 1900m til Challenge Århus på under 40min.

Om eftermiddagen tog jeg en spinningstime og tog bagefter direkte ud for at løbe en lille stille og rolig tur. Jeg løb 6km med en snitfart på 13.7 km/t.

Fredag:

Idag skulle der cykles den første lange tur. Vi var 5 gutter der tog en rute der kaldes “fjorden rundt“. Der var modvind stort set hele vejen ud til Aggersundbroen men hen igennem Nibe og tilbage til Aalborg var der en fin medvind.

Billede taget under cykeltræning ved Bjergets vej dæmningen

Vi holdte en snitfart på 31 km/t på 110km så det gik rigtig godt. Undervejs målte Lasse at vi kørte de 90km på 2:51 så målet med de 3 timer på cyklen til Challenge Århus lader til at være inden for rækkevidde.

Lørdag:

Idag afholdte vi eget arrangeret mini triathlon. Vi havde planlagt at starte ud fra Nørresundby Strandpark hvor alt vores udstyr kunne stå og være under opsyn af en hjælper. Vi havde planlagt at svømme 800m i Limfjorden som var en afstand vi havde opmålt mellem 2 bøjer. Herefter ville vi skifte til cyklen og cykle 30km til Aabybro og tilbage. Til sidst slutte af med at løbe ud til lufthavnen og tilbage i alt 10 km. Så i alt: 0.8/30/10. Ruterne kan ses her:

svømningcyklingløb

Det var rigtig fedt at svømme i Limfjorden, men faktisk ret svært at holde øje med hvor man skulle hen. Skiftet til cyklen gik godt og jeg ramte ingen røde lys eller andre stop for biler på vejen. Det sidste skift til løbesko foregik også problemfrit. Efter ca. 6-7km begyndte jeg at kunne mærke mit løberknæ men havde ingen smerter når jeg holdte 14km/t. De samlede tider blev: