Træning uge 11

Delmål for denne uge
Efter mit besøg ved fysioterapeuten i weekenden er der ingen tvivl om at den største fokus skal lægges på løbet. Hastigheden skal holdes neden under 12 km/t på alle ugens tre løbepas. Udover dette skal jeg foretage de anviste strækøvelser dagligt samt stabilitetstræning 4 -5 gange i løbet af ugen. Jeg vil forsøge at komme ud på cyklen tirsdag istedet for spinning og én enkelt gang i weekenden.

Mandag
Jeg fik kørt mine anviste udstrækningsøvelser om morgenen da jeg stod op. Efter arbejde havde jeg en fantastisk løbetur på byruten. Jeg havde planlagt at løbe med 12 km/t i snit for at undgå smerter i knæet og til dette prøvede jeg at bruge min pace set funktion på mit ur som viste sig at fungere helt vildt godt. Min hastighed endte på præcis 12.0 km/t på de 6.5 km ved 155 bpm. Da jeg kom hjem kørte jeg mine anviste stabilitets og strækøvelser. Efter aftensmad var jeg i svømmehallen hvor jeg igen svømmede 2 x 250m med fokus på tekning med padler og pullbouy. Herefter svømmede jeg 1000m på 19:51.

Flintesten fra punktering

Flintesten der gav punktering den 13. Marts

Tirsdag
Der var rigtig godt vejr dog med en del blæst, så istedet for spinning ville jeg ud at cykle. Jeg cyklede Nørholmsruten og det hele gik fint indtil omkring halvvejs hvor jeg opdagede at jeg havde en punktering på bagdækket. Det var nu ikke så slemt da jeg havde ny slange med. Det tog ca. 10 min at skifte den da jeg havde lidt svært ved at få dækket på. Det var en flintesten som forventet der havde gået igennem begge mine lag af punkteringsbeskyttelse. Det lykkedes mig at gemme den så jeg kunne tage et billede af den da jeg kom hjem 😉 Turen på de 26 km endte jeg mede at køre med 30.7 km/t i snit ved 149 bpm.

Da jeg kom hjem tog jeg en stille og rolig jog-tur med Anita på omkring 3 km hvorefter vi lavede mine strækøvelser. En god dag 🙂

Onsdag
Om morgenen lavede jeg mine strækøvelser sammen med Anita. Senere løb jeg hjem fra arbejde. Jeg vidste godt at ruten er meget kuperet og at det derfor nok ville blive svært at holde hastigheden fuldstændig konstant. Jeg satte pace-setteren til 12 km/t og da jeg kom hjem kunne jeg se jeg havde løbet de 7.5 km med 11.9 km/t i snit ved 150 bpm. Jeg kunne mærke skaden en lille smule hvilket nok skyldtes bakkerne, så det er lidt bekymrende i forhold til New Balance halvmarathon i næste uge. Men alt i alt en fin tur, der var helt fantastisk vejr 🙂 Da jeg kom hjem lavede jeg mine stabilitetsøvelser.

Torsdag
Idag kan jeg godt mærke min skade lidt bag i højre knæ. Desværre havde jeg en del overarbejde så jeg nåede ikke at komme ud at cykle. Jeg tog en stille og rolig løbetur på 4 km sammen med Anita. Så lidt fik jeg da lavet 🙂

Fredag
Idag har jeg valgt ikke at lave noget da jeg har lidt ondt i knæet. Jeg regner med at løbe en tur lørdag morgen i stedet. Til gengæld har jeg været ved lægen og jeg har fået en henvisning til Søren Kaalund som forhåbentlig kan ordne mit knæ 🙂

Lørdag
Jeg løb byruten på 6.5 km med 12 km/t i snit ved 155 bpm. Jeg kunne mærke at knæet ikke var helt på toppen det meste af vejen. Da jeg kom hjem lavede jeg stræk og stabilitetsøvelser. Resten af dagen havde jeg lidt ondt i knæet 🙁

Søndag
Ingen træning, ikke vejr til at cykle. Jeg lavede mine strækøvelser.

Resumé
Det er gået lidt bedre med knæet i denne uge, men er dog stadig ret generet af det. Planen mht. at løbe langsomt er gået fint. Udover dette har jeg fået lavet både stræk og stabilitetsøvelser som planlagt, men jeg mærker endnu ikke nogen forbedring. Det skulle også tage 2 – 3 måneder ifølge fysioterapeuten før skaden er helt udbedret. Jeg har ikke fået cyklet nok i denne uge, men det er mest pga. vejret.

Svømning: 1500m
Cykling: 26 km
Løb: 24.5 km
Skadegene: 6/10