Aug 18 2013

Vandring i Thy Nationalpark

Jeg fik den skøre idé at planlægge en vandretur i Thy Nationalpark. Jeg elsker at være helt ude i naturen, og har savnet det siden vi kom hjem fra Alperne. På samme tid har jeg altid været tiltrukket at overlevelsesture osv, men aldrig rigtig fået gjort noget ved det. Nu skulle det være og min bror var super klar på det, så det var en god chance for at komme ud at prøve noget anderledes sammen.

Ruten der blev brugt til trekkingtur i Thy Naitonalpark 2013

Ruten der blev brugt til trekkingtur i Thy Naitonalpark 2013. Vi startede i Stenbjerg (A), trekkede til (B) hvor vi overnattede for at trekke tilbage til bilen (C) på andendagen.

Et af formålene var også at lære lidt mere om at være selvforsynende over flere dage mht. udstyr. Jeg har efterhånden det meste af det grej der skal bruges til formålet, men aldrig rigtig fået testet det hele af i én samlet tur. Ruten blev planlagt hjemmefra og planen var at mit Suunto Ambit 2 skulle stå for alt navigation. På denne måde kunne jeg også få det testet godt og grundigt. Turen skulle foregå ved at følge den gamle Redningsvej fra Stenbjerg til Bulbjerg. Vi planlagde dog kort efter Klitmøller at afvige Redningsvejen og skyde genvej gennem vildtreservatet op til et shelter midt i ingenting i nærheden af Hanstholm.

Her ses Thomas i fuld gallop ned af en af klitterne i klitplantagen Redningsvejen gik igennem.

Jeg havde egentlig ikke de store forventinger til at turen skulle blive særligt krævende. Planen var 2 x 30 km, altså 30km om dagen, men det viste sig skulle blive noget hårdere end planlagt. Imellem de to dage planlagde vi en overnatning i et shelter, så derfor skulle vi ikke bære noget telt, men vores rygsække var nu endt med at blive meget tunge alligevel. Jeg tror min rygsæk vejede omkring 12 kg på det tungeste og 8 kg når den var lettest.

Et udkig ud over vildreservatet mellem Klitmøller og Hanstholm hvor vi valgte at afvige fra Redningsvejen.

Vi startede ud lørdag morgen fra Stenbjerg i super godt vejr. Det første stykke foregik langs stranden til vi nåede Vorupør hvorefter Redningsvejen gik gennem skov, grusveje og klitplantage. Vi gjorde et kort stop omkring kl. 13 og spiste nudler vi lavede over det medbragte kogesæt. Da vi nåede til Klitmøller stoppede vi og købte nye provianter til resten af turen. Jeg valgte at købe sodavand som vi skulle bære til vores shelter hvor vi skulle spise aftensmad, så fra Klitmøller til shelteret som var ca. 15 km var min taske meget tung. Efter Klitmøller var vi afveget fra Redningsvejen og skulle nu igang med at krydse vildtreservatet. Her viste det sig at terrænet var noget mere ufremkommeligt end vi havde forestillet os. Det var store lyng og klitområder områder uden stier der skulle forceres. Det lykkedes os dog til sidst at komme igennem det, men det tærede meget på de i forvejen trætte ben. Da vi havde trekket ca. 30 km var der kun omkring 5 km til vi ankom til shelteret hvor der skulle overnattes og spises aftensmad.

Aftensmad ved det første shelter hvor vi skulle have overnattet.

På dette tidspunkt gjorde mit højre knæ, som jeg havde overbelastet i Alperne, meget ondt. Min bror var også presset helt i bund og havde ikke meget tilbage at give af. Jeg tror vi blev straffet på varmen og de meget tunge rygsække som vi også havde forsøgt at løbe noget af vejen med. Til vores store skuffelse var shelteret, vi skulle overnatte i, desværre optaget. Det var virkelig en skandale for klokken nærmede sig 19:00, vi var trætte og vejrudsigten lovede regn om natten. Vi diskuterede vores muligheder lidt frem og tilbage mens vi spiste vores medbragte aftensmad og drak de sodavand jeg havde slæbt det sidste vejen. Vi besluttede at gå den korteste rute til næste shelter som lå 10 km væk. Det var noget af et sats, for hvis der var optaget her ville vi være helt fucked da vi ville være nød til at overnatte under åben himmel, og som sagt, der var lovet regn. Da vi havde fået aftensmad var energien tilbage og de 10 km op til næste shelter gik fint. Heldigvis var det ledigt, men der var ingen vand hvilket vi havde forventet. Det var ikke så godt, for vi havde ikke meget tilbage.

Shelteret vi overnattede i tæt ved stranden

Vi sov nogenlunde og det var godt at det ikke var under åben himmel, for der havde regnet og blæst kraftigt om natten. Det sidste stykke af vejen tilbage til bilen foregik via Redningsvejen, og var på 20 km. Det var mere eller mindre klitplantage det hele og pga. regnen betød det at alt siv og græs var helt vådt. Dette fylde straks skoene med vand, så det var våde fødder hele vejen. Til gengæld vejede tasken heldigvis ikke længere så meget, så turen hjem gik rigtig fint. Min bror var nogenlunde kørende, men døjede noget med smerter i det ene knæ. Til min store overraskelse var mine problemer med højre knæ fuldstændig forsvundet i løbet af natten. Vi nåede langt om længe tilbage til bilen der var parkeret ved det store bunkermuseum ved Bulbjerg.

De sidste 20 km på andendagen foregik igennem klitplantager i knap så godt vejr som første dag.

Det var en super god tur. Det er helt klar ikke sidste gang jeg har været på trekkingtur i nogle af de superfede naturparker vi har rundt omkring i Danmark. Det er jo helt vildt hvad naturen i Danmark har at byde på og der er masser af information tilgængelig om den på naturstyrelsens hjemmeside. I løbet af turen så vi adskillige firben og frøer men også 4 dådyr som begge gange var i par. Vi oplevede endda noget virkelig specielt i vildreservatet hvor der var en lille sø. På afstand så vi to dådyr komme løbende ud af skoven og direkte ned i søen for at bade rundt. Jeg prøvede desperat at komme tættere på, men så snart de så os var de væk igen. Jeg havde virkelig håbet på at se en hugorm, men dem så vi desværre ikke nogen af denne gang :-)