«

»

Sep 08 2013

Klargøring til Berlin Marathon

Siden vi kom hjem fra Alperne havde kroppen først og fremmest brug for at komme sig lidt. Det største problem var mine hårdt medtagede fødder og overbelastede knæ, men allerede efter en uges tid var jeg klar til mit første træningspas igen. Jeg startede med lidt cykling og MTB hvorefter jeg så småt var klar til min første løbetur. Den gik fint nok, men jeg fik godt nok ondt i knæet efter nogle få kilometer. Smerten i knæet forsvandt gradvist for hver løbetur og efter ca. 3-4 uger med masser af MTB til erstatning for løb var det helt væk. Selvom det måske ikke var den bedste planlægning havde jeg i August måned i forbindelse med arbejdet også to stafetløb jeg skulle deltage i. De var begge på 5 km hvor jeg løb 18:10 i det første løb til elektronik-cup og 18:58 ved DHL. Begge disse løb var dog på uofficielle ruter så ingen af dem ville alligevel havde talt som officiel PR. Elektronik-cup var faktisk kun 4.85 km som jeg løb med 3:38 min/km, så havde det været 5 km ville tiden have været 18:10.

Jeg lagde mig en træningsplan frem mod Berlin Marathon da mit knæ var klar igen. Det involverede ét intervalpas om ugen, to korte løb til og fra arbejde samt et langt løb i weekenden. Min mængde skulle starte på omkring 50 km og gradvist øges til 80 – 90 km om ugen. Der opstod desværre bare det problem at jeg overhovedet ikke var motiveret til at følge en plan og istedet har jeg trænet udelukkende efter lyst. Det hænger højst sandsynligt sammen med at jeg siden Februar har fulgt en plan helt slavisk frem mod S4T, så lige nu trænger jeg til at træne lidt mere løst i en periode. Dette betyder nok også at mit mål om at løbe Berlin Marathon på under 3 timer ikke helt kommer til at ske. Der er simpelthen for mange forudsætninger der ikke helt er opfyldt før jeg mener at det kan lade sig gøre. Dette er først og fremmest at jeg ikke helt har fået lavet den optimale træning, vejer et par kilo for meget, er i startgruppen 3:30 men mest af alt fordi jeg ikke føler at jeg 100% er motiveret for at gå helt i dybden for at nå målet. Jeg ved at der kommer super mange mennesker til Berlin og når jeg starter i 3:30 startgruppen betyder det at der skal overhales MANGE mennesker og det bliver svært. Så umiddelbart er jeg lidt mere klar på at løbe marathon’et i et fornuftigt tempo og nyde stemningen undervejs ved dette kæmpeløb. Nu må vi se, det kan jo godt være at jeg kommer på andre tanker som vi kommer tættere mod stævnet :-)

Fra en uges tid siden, efter de to stafetløb og en lidt for hård træningsweekend, døjede jeg meget med skinnebensbetændelse i højre ben. Det gjorde så ondt at jeg ikke kunne løbe. Jeg forsøgte mig ellers med løb til arbejde, men måtte vende om og hente cyklen. Så det var ikke helt godt. Jeg holdte derfor helt pause hele ugen, og ville have trænet igen i weekenden. I weekenden følte jeg mig desværre bare sløj og utilpas, så der blev holdt en hel uges rest bortset fra det ene stafetløb.

Den sidste uge har dog været noget bedre, der er blevet trænet fornuftigt og jeg kan mærke motivationen er ved at vende tilbage. Dette er nok meget heldigt nu hvor der kun er 3 uger til Berlin Marathon. Lad os se hvordan det kommer til at gå :-)