«

»

Jun 30 2013

Træningen uge 25 & 26

Så blev toppen af træningen nået – 110 km på én uge! Det er det længste jeg nogensinde har løbet på én uge, men det var desværre heller ikke helt uden problemer, hvilket er lidt bekymrende når jeg tænker på at jeg skal løbe 160 km på 4 dage! Jeg tror til gengæld at hvis jeg tager mine forholdsregler skal det nok gå.

Svømning

I uge 25 fik også lige tid til en gang svømmetræning i Kridtgraven med min bror som er igang med at træne op til 1/4 IM i Aalborg.

I uge 25 startede jeg ud med en rigtig hård tirsdag. I denne uge boede vi i mine forældres hus i Svenstrup og planen var at jeg skulle løbe til og fra arbejde af en rute der går via Dall, Poulstrup, Visse og Gug. Det betød at distancen var noget længere end mine sædvanlige ture til og fra arbejde – nemlig 16 km hver vej istedet for 10 km. Om morgenen gik det bare mega godt og jeg løb hurtigt med et snit på 13 km/t. Jeg havde oplevet det samme på min tur om søndagen hvor jeg nemt kunne holde 13 km/t, så jeg tænkte at det bare var bonus at mit cruise-tempo pludselig steg uden at yde nogen ekstra indsats. Som sagt gik turen derud godt og da jeg skulle løbe hjem startede jeg igen ud i 13 km/t, men fik efter ganske kort tid problemer i knæhasen på højre knæ. Smerten var fuldstændig den samme som den jeg oplevede i min Ironman i 2011. Jeg vidste godt at det var et dårligt tegn, og specielt fordi jeg stadig havde 10 km tilbage før jeg var hjemme. Der var ikke noget at gøre, jeg måtte løbe videre og det gik også nogenlunde. Resten af dagen og dagen efter kunne jeg godt mærke at det ikke var godt. Jeg var fuldstændig nede for hvis jeg var skadet nu, hvordan skulle jeg så på nogen måder nå de sidste 80 km jeg manglede for denne uge og endnu værre hvordan skulle jeg kunne klare 160 km om 3 uger? Jeg fik en god gang massage om onsdagen og holdte mig i ro resten af dagen.

Om torsdagen løb jeg, meget forsigtigt, i et lækkert dansk sommervejr 20 km rundt omkring i Svenstrup og havde ikke de store problemer. Om fredagen løb jeg lidt mindre forsigtigt i kulde og regn via Ådalen ud til Kongshøj hvor jeg løb en runde på MTB ruten for efterfølgende at løbe tilbage langs Ådalen. Der var slet ikke noget at mærke til skaden, så det var perfekt. Lørdag valgte jeg at køre til Rold skov for at løbe på MTB ruten da jeg simpelthen ikke kunne klare tanken om at skulle løbe i byen igen, jeg ville virkelig gerne ud i naturen. Det var lidt vovet for Rold skov MTB rute er hård at løbe og når først man er igang er der ikke andet at gøre end at løbe den færdig. Det gik nu fint nok, og endda hurtigere end sidst, så det var fint. Om søndagen var jeg ved at være godt mørbanket med 94 km i benene for ugen, halvt skadet og en smule demotiveret, men jeg var opsat på at løbe de manglende 16 km for at nå mit mål. Der var silende regnvejr om søndagen, men jeg fik alligevel bevæget mig ud og kom igennem de 16 km via en rundtur i Nørresundby og ud omkring Kridtgraven i Aalborg. Det endte faktisk med at være en ret god tur. Det var tilfredsstillende at nå mit mål, men jeg syntes sgu det var en hård uge, nok mest fordi jeg følte at kroppen lidt var imod mig, først og fremmest pga. smerten i knæhasen men også fordi jeg var TRÆT i benene og i kroppen.

Mit nye Suunto Ambit 2

Jeg fik langt om længe også indkøbt mig et nyt ur – et Suunto Ambit 2. Dette ur giver mig en masse muligheder, men vigtigste af alle er præcis højdemåling, som bliver godt at have i Alperne. Udover dette kan uret navigere og jeg har downloadet alle 4 etaper i S4T til uret så jeg hele tiden ved hvor langt der er til næste væskedepot og hvad vej vi skal etc. Uret kan selvfølgelig en også helt masse andet som jeg ikke lige vil skrive om her, det er for vildt :-)

I uge 26 havde jeg på en eller anden måde en lettende fornemmelse i kroppen, nok fordi at jeg følte at nu var det værste overstået og fordi jeg vidste at jeg nu skulle have mig et par uger med lavere mængde. Jeg skulle dog alligevel løbe 60 km for ugen, så det er da ikke fordi det er ingenting. Der er jo folk der kæmper bare for at nå op på det halve på en uge. Jeg valgte at jeg ville dele dem op i så små nogle bidder så muligt og tog derfor de 40 af kilometerne ved at løbe til og fra arbejde tirsdag og torsdag. Jeg mærkede intet til problemerne i knæhasen, og i løbet af ugen følte jeg også at motivationen for at løbe så småt kom igen. Om lørdagen tog jeg til Rold med min kammerat Lasse (Lal) som ville køre den på MTB. Der var dårligt vejr, men det blev alligevel fedt da vi først var kommet igang. Jeg lagde lidt hårdt ud og da vi var halvejs lå jeg med et snit på 4:45 min/km hvilket var ca. 15 sek/km hurtigere end normalt. Det lod nu til at gå fint, men desværre skete der det at smerten i knæhasen kom tilbage efter ca. 16 – 18 km. Jeg måtte løbe færdigt og det var da heller ikke så slemt som i sidste ugen, men det var alligevel demotiverende.

Jeg håber virkelig at min tilbagevendende smerte i knæhasen forsvinder i løbet af næste uge (uge 27) som er min rest-uge. Jeg planlægger at løbe en eller to meget små ture og måske cykle en lille tur. Forhåbentlig giver den drastisk nedsatte mængde min krop en chance for at hele fuldstændig før vi tager til Alperne i uge 28. Jeg er sikker på at der er en sammenhæng mellem smerten og hastigheden på mit løb, så jeg må for alt i verden sørge for at holde mig over de 5 min/km nede i Alperne, men det regner jeg nu heller ikke med at det bliver noget problem 😉

Alt i alt endte mine uger efter planen, nemlig med 110 km i uge 25 og 60 km i uge 26. Nu står den på hvile indtil vi skal afsted :-)

Uge 25, Tirsdag: 15.66 km @ 5:13 min/km Asfalt (Pure Cadence)
Uge 25, Tirsdag: 15.64 km @ 4:36 min/km Asfalt (Pure Cadence)
Uge 25, Torsdag: 19.55 km @ 5:06 min/km Asfalt (Pure Cadence)
Uge 25, Fredag:  21.32 km @ 5:09 min/km Trail (Speedcross 3)
Uge 25, Lørdag:  21.79 km @ 5:13 min/km Trail (Sense Ultra)
Uge 25, Søndag:  15.99 km @ 4:54 min/km Asfalt (Pure Cadence)

Uge 26, Tirsdag: 9.49 km @ 4:52 min/km Trail / Asfalt (Pure Cadence)
Uge 26, Tirsdag: 9.54 km @ 5:08 min/km Trail / Asfalt (Pure Cadence)
Uge 26, Torsdag: 9.45 km @ 4:39 min/km Trail / Asfalt (Pure Cadence)
Uge 26, Torsdag: 9.50 km @ 4:59 min/km Trail / Asfalt (Pure Cadence)
Uge 26, Lørdag: 21.92 @ 4:59 min/km Trail (Sense Ultra)