Målet er Berlin Marathon

Dette er første gang jeg skriver et opslag, og omhandler min vej mod Berlin Marathon som allerede har indeholdt et par bump! Jeg startede op med løbetræning i 2012 sidst på året. Målet hed Berlin Marathon, hvilket jeg blev tilmeldt grundet min kæreste Stefan, som havde tilmeldt sig, og derfor ville jeg også med! Jeg havde på det tidspunkt kun været oppe at løbe 7 km som det højeste, så jeg havde høje forventninger til mig selv.

Jeg startede op med at følge et træningsprogram der skulle føre mig til de 21.095 km – et halvmaraton. Træningen gik rigtig fint trods kulden i vintermånederne. Der var ikke ét træningspas jeg sprang over og alt gik rigtig godt uden skader. Det var nogle hårde måneder at komme igennem, som til tider desværre tvang mig indendørs, på løbebånd, for at løbe, som jeg syntes er både kedeligt og hårdt at løbe på. Det hele gik dog fint, og jeg fik tilmeldt mig New Balance Halvmaraton den 24. Marts i Aalborg. Midt i Februar var jeg oppe på 17 km løb i et af mine træningspas og det var en tur der gik rigtig godt. Et par dage efter min 17 km tur, var jeg inde på løbebåndet inden jeg skulle op at have min time som instruktør i Fitness World. Jeg skulle den dag løbe 4x500m intervaller, men jeg må have lagt for hårdt ud, for jeg fik ondt i benet/knæet og måtte stoppe mit løb for den dag.

De efterfølgende træningspas gik ikke særlig godt, jeg blev ramt af smerte i mit ben nogle gange efter 7 km, og andre gange allerede efter små 2km. Jeg fik nye løbesko og jeg prøvede massage og udstræk, men intet hjalp på smerten i benet. Jeg havde kun ondt ved løb, ikke efter løb og ikke under mine instruktør timer, så det måtte være fordi jeg trængte til pause fra mit løbetræning. Derfor holdte jeg en pause med mit løb, og måtte pænt heppe på min kæreste og hans kammerat til New Balance Halvmaraton.

Det begyndte at se lidt sort ud, ville jeg nå at blive klar til Berlin maraton? Jeg var nu fast besluttet på at det skulle jeg nok blive. Der gik godt en måned før jeg kom i gang med løbet igen, men I tidsrummet imellem var jeg opstartet på yoga som jeg også tidligere har gået til. Yoga er en time med god udtræk og fokus på smidighed og jeg følte at timen stille og roligt gjorde mig stærkere i mine led og muskler.

Jeg opstartede mit løb igen omkring April og tog det stille og roligt. Jeg kombinerede mit løb med yoga, massage og mit arbejde som instruktør i mine stram op timer. Herefter gik det hele rigtig godt, så det var en god kombination og kort tid efter var jeg oppe at løbe mellem 7-10 km igen.

Sildeløbet

Shivasbath ved Sildeløbet

Billede taget ved Sildeløbet hvor jeg løb 56:15 på de 10.3 km.

Jeg måtte have mig et ny mål, så jeg besluttede mig derfor at tilmelde mig sildeløbet i Nibe på 10.3 km. Det gjorde jeg af den simple grund for at have et realistisk mål for at komme i gang med træningen igen med. Jeg havde ikke gjort mig de store overvejelser omkring løbet som f.eks. i hvilket tempo jeg ville løbe det og hvad målet for tiden skulle være. Dette var jo vigtigt at have gjort sig klart, så jeg snakkede med min kæreste Stefan om hvordan han syntes målet skulle sættes for at det kunne være realistisk. Vi aftalte jeg skulle løbe i et almindeligt tempo og klare de 10.3 km på omkring en time. Tiden blev 56:15, så jeg løb med en lidt højere hastighed end forventet. Jeg tror forklaringen var at blev grebet af stemningen, men benene klarede det fint 🙂

Efter Sildeløbet satte jeg mig igen et nyt mål, som var at Nykredit City Halvmaraton i Århus den 9. Juni. Det var meget uvist om jeg kunne blive klar., men jeg lavede mig selv klare mål for min løbetræning i de kommende uger op til løbet og weekenden inden var jeg oppe at løbe 17 km igen i mit træningspas. Jeg havde en aftale med en veninde om at tage af sted, men et par uger inden meldte hun fra da hun ikke følte sig klar. Det var jeg helt forstående overfor, men jeg var stadig opsat på at skulle af sted, med eller uden en makker! Jeg var dog lidt bekymret for at skulle af sted alene, hvilket også ville være en smule trist, men så var jeg heldig at min kammerat Jonas, gerne ville tage med mig for at bakke mig op fra sidelinjen. Så jeg fik tilmeldt mig godt halvanden uge før løbet.

Nykredit Invest Aarhus City Halvmarathon

Billede taget ved Nykredit City Marathon i Århus

Billede taget ved Nykredit City Marathon i Aarhus

Jeg var forberedt, spændt og det var mit første halvmaraton, så var jeg klar? Ugen inden var jeg ude på en 17 km løbetur og det var en meget varm dag og da jeg havde ikke fået en vand med, blev rigtig dårlig efter mit løb. Dette bekymrede mig lidt, for ville jeg også ville blive det på mit halvmarathon så?

Jeg havde lagt en plan om hvordan jeg ville indtage væske, energi under ruten under løbet, og derudover var min morgenmad også vel planlagt med havregryn og protein shake, frugt og masser af væske. Jeg skulle op klokken 5:30 for at kunne nå et få min planlagte morgenmad. Klokken 6:30 hentede jeg Jonas og vi kørte af sted. Under turen drak jeg Red Bull og spiste Destro Energy, hvilke jeg ikke er vant til, så jeg var helt høj på energi da vi ramte Aarhus city 🙂

Nu har jeg ikke været til andre halvmaraton, men løbet i Aarhus var vanvittigt. Det var et kæmpe arrangement med ca. 9500 deltagere så der var mennesker overalt på ruten og masser af underholdning undervejs. Det var den fedeste oplevelse. Jeg holdt min plan med indtagelse af væske og energi undervejs, og under hele turen var jeg ovenpå med overskud til smil og posere når jeg så Jonas på ruten, så han kunne fange et godt billede af mig 🙂 Det var utroligt hvad det betød at der var en man kendte og kunne holde øje med så man kunne vinke de 2sek man nåede at se ham i. Mit mål var 2t05min. Jeg havde besluttet mig at jeg ville løbe i et roligt tempo så jeg var sikker på at klare turen uden at ramme muren.

Igen! Stemningen var så vanvittigt og jeg lagde hurtigt af sted. Jeg fandt dog hurtigt et stabilt tempo som jeg holdt mere eller mindre under hele turen. Jeg var hele tiden opmærksom på min krop, om jeg skulle sænke tempoet eller om tempoet var fint. Der var skiftevis sol og overskyet, så det var perfekt. Man fik automatisk også lidt ”pause” når man skulle rundt i svingene eller man kom ind på smalle gader i Aarhus city, fordi der var så mange at man næsten var i kø for at komme forbi dem foran en selv.

Målet var at følge den orange ballon med tiden 2 timer. Den kunne jeg ikke finde så jeg løb for mig selv de første 14 km. Herefter fandt jeg endelig en ballon foran mig som jeg stilede efter at indhente. Jeg var på dette tidspunkt ikke helt klar over min kilometertid, og var overrasket over at der på ballon stod 1:55. Jeg tænkte, “Wuhuu, fandeme godt løbet Anita!”. Jeg løb sammen med gruppen ca. 1:55 en kilometer, men jeg havde så meget energi i min krop at jeg satte af sted og løb fra dem. Ved skiltet på 19 km stod der nogen og delte vingummi burgere ud, hehe. Jeg fangede en i farten og spiste undervejs på de sidste kilometer. Jeg kikkede på mit ur da jeg så skiltet 200 meter til mål og her var tiden ca. 1:52:35. Det var så første gang jeg tænkte, okay nu kan jeg da have et nyt mål; “Jeg vil under 1:53”. Det kom jeg, min endelige tid blev 1:52:55 🙂 Det var for vildt! Jeg var så høj på endorfiner. Jeg kan slet ikke vente til at komme til et stævne igen. Mine ben fik 3 dages hvile, mere præcis sagt; Mine lår var så ømme at jeg ikke ville kunne klare at komme ud at løbe tidligere. På fjerde dagen tog jeg en lille tur på 6,5km som gik fint.

Der er blod på tanden til længere distancer. Jeg kan ikke vente 🙂