Træningen uge 21 & 22

Billede taget lige hvor jeg løber i mål til Nordisk eXtrem Marathon efter den første etape. Jeg løber desværre forbi målposten, så må derfor lige vende om for at stemple mig ind :-)

Billede taget lige hvor jeg løber i mål til Nordisk eXtrem Marathon efter den første etape. Jeg løber desværre forbi målposten, så må derfor lige vende om for at stemple mig ind 🙂

De sidste par uger har været et par helt anderledes uger hvor min træningsplan er blevet godt og grundet forstyrret. Den ene ting har været en smerte i foden, en anden ting et stævne og den sidste ting mit arbejde.

Uge 21 startede ud med at jeg måtte holde tre dages løbepause da jeg havde ondt ovenpå foden på venstre fod. Det var somom smerten startede omkring storetåen og bevægede sig opad på foden. Det havde startet på min 21 km træningstur om lørdagen i uge 20. Jeg besluttede derfor at holde tre dages løbepause og istedet få cyklet og svømmet i de dage. Det blev ikke til meget svømning, men jeg kom da ud og kørte fjorde rundt om tirsdagen sammen med Keld og Lasse med et snit på 32 km/t. Om torsdagen burde jeg måske ikke løbe da jeg havde Nordisk eXtrem Marathon i weekenden som jeg skulle være fuldt udhvilet til. Jeg besluttede mig dog for alligevel at løbe til og fra job, hvilket blev til 18 km. Smerten i foden var næsten væk, så det var positivt. Weekenden gik som sagt med at løbe Nordisk eXtrem Marathon og her mærkede jeg intet til smerten i foden. Jeg har på fornemmelsen at det også afhænger lidt af mine sko. Nu var jeg ellers lige så glad for Brooks Pure Cadence, men jeg tror sgu at det er det toe-split der er i sålen der stresser min storetå for meget. I weekenden løb jeg nemlig kun i mine Salomon sko og her var ingen problemer på trods af jeg gav alt hvad jeg havde i mig.

Uge 22 var planlagt rest-uge så det var ikke så slemt da jeg fik at vide at jeg skulle arbejde i Sverige fra mandag til og med lørdag. Jeg pakkede selvfølgelig løbeskoene i kufferten og fandt også en fin skov at løbe i. Jeg var stadig lidt øm i benene fra weekenden, og om onsdagen løb jeg derfor først min første tur på 6 km. Det gik rigtig fint og der var godt med power i benene. Jeg planlagde at løbe igen om torsdagen, men allerede efter 3 km fik jeg rigtig ondt i foden igen. Jeg løb 6 km total og havde faktisk ondt i foden resten af dagen. Jeg løb i mine Brooks og mistænker derfor nu endnu engang dem for at være synderen. Jeg planlagde at prøve at løbe igen om lørdagen, men arbejdet drænede mig fuldstændig efter at være nået op på en 80 timers arbejdsuge. Jeg har nu ellers aldrig haft problemer med overskud til at løbe pga. arbejde, men en gang skulle jo være den første. Jeg fik ikke løbet lørdag og planlagde derfor at løbe søndag, hvilket nok egentlig var en god nok beslutning da jeg så ville kunne løbe i andre sko en Brooks, samt give foden en ekstra dag at hvile i.

Søndagens tur i uge 22 gik udemærket. Jeg mødtes med Lasse ved 17 tiden og vi tog ud til Poulstrup Sø for at løbe MTB ruten som er 5 km lang. Planen var at løbe tre runder og måske fire hvis der var energi til det. Ruten var vanvittig hård at løbe på og efter bare én runde var jeg fuldstændig smadret. Det er som om at NXM stadig sidder lidt i kroppen, hvilket Lasse også kunne nikke genkendende til. Vi kørte derfor hjem og planlagde hver især at løbe en flad tur igen senere. Jeg valgte at løbe den med det samme da jeg kom hjem. Det blev en spontan rute som ikke var helt gennemtænkt, for da jeg kom til Kridtgraven valgte jeg at løbe rundt om den. Det betød at jeg endte med at sidde fast i en gren og rev ærmet på min helt nye Compressport t-shirt i stykker. Fuck det er træls! Tror ikke engang det kan sys, for den er virkelig revet godt og grundigt fra hinanden. Det blev da til en tur på ca. 9 km, så det var fint nok at slutte min rest uge af med et godt løbepas. Jeg mærkede her intet til smerten i foden, så nu er jeg endnu mere overbevist om at det er mine Brooks der giver problemerne.

Alt i alt endte mine to lidt specielle uger med at indeholde følgende løb:

Uge 22, Søndag :  9.0 @ 4:47 - Solomon S-Lab Sense Ultra (Vej / Trail)
Uge 22, Søndag :  5.0 @ 5:27 - Solomon S-Lab Sense Ultra (Trail)
Uge 22, Torsdag:  6.0 @ 4:51 - Brooks PureCadence (Vej / Skovsti)
Uge 22, Onsdag :  6.0 @ 4:53 - Brooks PureCadence (Vej / Skovsti)
Uge 21, Søndag : 18.0 @ 5:17 - Solomon S-Lab Sense Ultra (Trail - Nordisk eXtrem Marathon)
Uge 21, Lørdag :  6.2 @ 4:33 - Salomon S-Lab Sense Ultra (Trail - Nordisk eXtrem Marathon)
Uge 21, Lørdag : 18.0 @ 5:17 - Salomon Speedcross 3 (Trail - Nordisk eXtrem Marathon)
Uge 21, Torsdag:  9.3 @ 4:46 - Salomon S-Lab Sense Ultra (Vej / Trail / Skov)
Uge 21, Torsdag:  9.3 @ 5:00 - Salomon S-Lab Sense Ultra (Vej / Trail / Skov)

Nu er der kun 5 uger til at vi drager til Alperne for at løbe S4T. Det er derfor nu utrolig vigtigt at jeg får maksimalt ud af mine sidste uger op til løbet og specielt de næste tre da jeg vil bruge de sidste to uger op til løbet på at taper. I uge 23 er der planlagt 90 km, i uge 24 100 km og uge 25 110 km. Jeg syntes at det virker som urealistiske mængder, men jeg må gøre mit bedste for at komme så tæt på som muligt.