Træningen uge 19 & 20

Trail træning i Rold skov i uge 19.

Trail træning i Rold skov i uge 19.

Ugerne 19 og 20 har været et par gode uger. I uge 19 var min plan at løbe 75 km. Det blev til 71 km hvilket er acceptabelt. Grunden til at jeg ikke nåede de sidste 4 km var fordi jeg skar en lille smule af løbeturen om søndag grundet en meget øm achillessene i venstre ben.

Mandag i uge 20 syntes jeg at det var lidt værre med smerten i achillessenen, men mandag var hviledag og der var planlagt besøg ved Henrik som skulle kigge lidt på det. Det hjalp rigtig meget med massage og udspænding, som sædvanligt, og på min løbetur om tirsdagen kunne jeg allerede mærke en kraftig forbedring.

Om onsdagen løb jeg fra arbejde og kunne stort set ikke længere mærke nogen smerte i achillessenen. Jeg havde vanvittigt gode ben og på trods af at jeg skulle til Sildeløbet om aftenen valgte jeg ikke at holde igen på mit løb hjem fra arbejde. Sildeløbet gik rigtig godt, jeg løb det højeste pace jeg har løbet siden Craft Racing og kom ind som nr. 3. Torsdag holdte jeg igen hviledag så jeg var klar til to lange løb fredag og lørdag. Om fredagen fik jeg problemer med mine venstre storetå som jeg har haft tidligere og jeg syntes at smerten bevægede sig op af på foden. Jeg havde faktisk rigtig ondt i den da jeg nåede hjem fra mit løb om eftermiddagen.

På trods af problemerne med venstre tå/fod valgte jeg alligevel at holde mig til min plan om at løbe 28 km om lørdagen for at nå mit mål der hed 85km i uge 20. Jeg var i Øster Hurup og valgte at løbe en fuldstændig vanvittig rute som var ad noget der hedder Norsøstien. Den gik ind gennem skov og over marker så det var virkelig med at holde øje hele tiden hvor man satte sin fod i den humplede skovbund og jord. Dette gjorde det ikke just bedre for foden og allerede efter 16 km begyndte jeg at få så ondt at jeg måtte overveje at stoppe. Jeg besluttede mig at bide smerten i mig til jeg nåede et halvmarathon.

Om søndagen skulle jeg til Haraldslund mini Triathlon og det var ikke bedre med tåen/foden, men jeg kørte rigtig godt og nåede ind som nr. 9. Jeg havde fra starten ondt i foden mens jeg løb, så jeg er nu derfor nød til at overveje hvad jeg skal gøre med min løbeplan.

Vi skal til Nordisk eXtrem Marathon næste weekend og planen lyder sig på 90 km. Ugen efter er der planlagt hvileuge som falder fint i hak med rejseaktivitet med arbejdet. Jeg bliver desværre nød til at droppe min plan om 90 km i næste uge og fokusere på at min tå/fod får det godt igen. Derfor har jeg valgt at holde 2 dages løbepause og om nødvendigt 3 dage. Jeg skal nemlig være frisk til løbet i weekenden samt undgå at blive yderligere skadet. Det er træls at jeg skal døje med sådan noget her kun  uger før mit store race, men jeg håber at det forsvinder igen hurtigt.

Alt i alt har det været et par kanongode træningsuger, mine mål blev næsten nået, og den eneste grund til det ikke helt blev nået er fordi jeg er nød til at tage potentielle skader meget seriøst så tæt på det store race i alperne.

Uge 19, Tirsdag: 15.75 km @ 4:41 min/km - PureCadence (Vej / Skov / Park)
Uge 19, Onsdag:  16.73 km @ 4:53 min/km - PureCadence (Vej / Trail)
Uge 19, Lørdag:  21.27 km @ 5:19 min/km - Sense Ultra (Trail)
Uge 19, Søndag:  17.00 km @ 4:59 min/km - PureCadence (Vej)
Uge 20, Tirsdag: 12.64 km @ 4:53 min/km - PureCadence (Vej / Skov / Park)
Uge 20, Onsdag:  11.40 km @ 4:43 min/km - PureCadence (Vej / Skov / Park)
Uge 20, Onsdag:  10.30 km @ 4:00 min/km - PureCadence (Vej / Trail) - Sildeløbet
Uge 20, Fredag:  18.50 km @ 4:52 min/km - PureCadence (Vej / Skov / Park)
Uge 20, Lørdag:  21.03 km @ 4:52 min/km - PureCadence (Vej / Trail / Skov)
Uge 20, Søndag:   4.00 km @ 4:05 min/km - PureCadence (Vej)