«

»

Mar 24 2013

Træningen i uge 11 & 12

Sidste års model af Brooks PureCadence

Sidste års model af Brooks PureCadence

120 km og næsten 1000 hm var hvad det blev til i ugerne 11 og 12. Det har været to fuldstændig fantastiske uger, hvilket nok mest skal tilskrives mine nye løbesko; Brooks PureCadence. Jeg var meget skeptisk da jeg prøvede dem den første gang til Løbekompagniets kundeaften med debat om natural running. Jeg syntes de virkede meget lidt stabile og jeg var sikker på at med min overpronerede hællandende løbestil ville det være dømt til at blive en fiasko. Jeg fandt tilfældigvis sidste års model til kun 420 kr på nettet og tænkte derfor at der var et forsøg værd til den pris. Hvis de skulle vise sig at være en success kunne jeg så købe den nye model. Det passer nok også meget fint da der kun er ca. 500 km i skoen før den er slidt op ifølge Brooks.

Da jeg fik dem løb jeg min første tur i dem tirsdag til og fra arbejde. Det var selvfølgelig ikke optimalt at skulle prøve sine nye sko med rygsæk ind igennem byen en kold tirsdag morgen, men hvorfor ikke. Der var dømt ultimativ god fornemmelse helt fra starten. Det var som om jeg fløj afsted 10kg lettere end normalt. Jeg bemærkede også øjeblikkeligt at jeg løb helt anderledes end jeg plejede, nu med meget højere cadence og længere fremme på foden. Da jeg kom ud på arbejdet var jeg oppe at køre over skoen, men stadig skeptisk da jeg ikke forventede at jeg ville kunne fortsætte med den fundamentale ændring i min løbestil. Jeg forventede at jeg ville blive øm i læggen da den nu var tvunget til at arbejde meget hårdere. Jeg havde dog et ligeså godt løb hjem og var derfor fortsat positiv overfor skoen.

Om onsdagen turde jeg ikke at løbe i skoen igen, og da Lasse og jeg også havde aftalt at der skulle løbes trail valgte jeg at tage mine gamle sko med. Fuck de var elendige at løbe i, men jeg forsøgt at fortsætte med at løbe med mine nye løbestil hvilket også gik fint nok.

Om fredagen var Lasse, Jesper og jeg ude at cykle 50km. Det var forfærdeligt koldt for tæerne, og jeg kunne praktisk talt ikke mærke mine fødder da vi kom tilbage. Der var planlagt at der skulle løbes 15 km efter cykelturen og der skulle Brooks igen prøves af på en længere tur. Det gik igen ligeså godt, hvilket var meget positivt. Jeg var ikke engang specielt øm i læg eller andre steder dagen efter.

Om søndag tænkte jeg at jeg ville få afprøvet de her Brooks sko én gang for alle. Jeg ville tage dem med ud på en lang tur og se hvordan det blev. Det blev til en tur på 28.5 km omkring Aalborg i et endda højere pace end normal på omkring 4:55 min/km med en puls på kun 154 bpm. Fantastisk, det var nok den bedste længere tur jeg nogensinde har haft. Jeg kunne sagtens have fortsat længere hvis jeg ville, men der var jo kun 12 dage til Brutal Marathon :-)

Jeg var nu fast besluttet på at fortsætte med at løbe i skoen, og også besluttet om at jeg ville løbe i den til Aalborg Brutal Marathon. Jeg fortsatte derfor min træning i uge 12 i samme sko. Desværre var træningen i uge 12 en smule besværliggjort grundet lidt rejseaktivitet med arbejdet onsdag og torsdag. Jeg fik dog løbet til og fra arbejde et par gange i løbet af ugen som gav mig de første 33 km. Dernæst var der planlagt New Balance Halvmarathon om søndagen som ville give 21 og dermed et totalt på næsten 55 km. Det er en fin nok distance i ugen op til ugen hvori der er Brutal Marathon.

Alt i alt så fordelingen af mine løbepas således ud i uge 11 og 12:

Uge 11, Tirsdag: 15km /  80hm - Løb med rygsæk til og fra arbejde
Uge 11, Onsdag : 10km / 230hm – Trailløb
Uge 11, Fredag : 13km /  73hm – Krydspas løbetur efter 50 km cykling
Uge 11, Søndag : 28km / 136hm - Langt træningspas i Aalborg
Uge 12, Tirsdag: 18km /  80hm - løb med rygsæk til og fra arbejde med omvej
Uge 12, Fredag : 15km /  80hm - løb med rygsæk til og fra arbejde
Uge 12, Søndag : 21km / 200hm – New Balance Halvmarathon

Dette er totalt 66 km / 519 hm i uge 11 og 54km / 360hm i uge 12, hvilket Dette stemmer meget godt overens med det planlagte:

Uge 11:  60 km - Ingen forøgelse
Uge 12:  50 km - Lidt nedgang inden Brutalen i uge 13

Til slut i dette indlæg henviser jeg lige til en lille video jeg har sat sammen ud fra noget af det jeg har optaget med mit lille kamera på nogle af de træninger ovenover :-)