Træningen i uge 9 & 10

Jeg har forsøgt at fokusere lidt mere på at få indarbejdet nogle højdemeter på mine ruter. Det er ikke så nemt da det jo er helt fladt her i Danmark, men det kan godt lade sig gøre at få lidt ind hvis man går efter bakkerne. Heldigvis er ruten til og fra arbejde ikke helt flad, så når jeg er nød til at løbe den får jeg lidt højdemeter ind. En af mine idéer til at få flere højdemeter er også at køre til Rold Skov og løbe den blå MTB rute som er 24km og 415 højdemeter. Dette svarer dog kun til en faktor tre i forhold til bare én af etaperne til S4T.  Derudover har jeg Konshøj skov der tæt ved som har et MTB spor der kan løbes på og selvfølgelig også bakkerne i Hasseris.

Udsigt fra Eternitten ind mod Hasseris

En del af løberuten fra Lørdagens pas i Uge 9. Udsigt fra Eternitten ind mod Hasseris. Som det kan ses er der ikke helt fladt, det kan godt lade sig gøre at finde lidt bakker hvis man løber efter det 🙂

Uge 9’s første løbepas startede med at være rigtig godt. Jeg løb, som så tit, med rygsækken hjem fra arbejde og afveg fra den normale rute ved at tage bakken med der ligger som en del af New Balance Halvmarathon ruten. Dette betød også at jeg fik lidt mere længde på mit pas. Jeg løb også dette pas i lidt højere tempo end normalt, så alt i alt var det et skidegodt pas. Om onsdagen kørte jeg min intervaltræning i svømmehallen på løbebåndet, men jeg havde lidt ondt i ballen så jeg kørte lidt lavere hastighed i intervallerne end normalt. Torsdag endte med at være en rigtig offdag i mit løb til og fra arbejde. Det var som om jeg slet ikke havde nogen energi da jeg løb om morgenen, hvilket er meget normalt, men jeg havde mindre end jeg plejer at have. Om eftermiddagen blev det bestemt ikke bedre. Efter en lang dag på job hvor jeg var mega træt kunne jeg slet ikke få fart i benene på vej hjem og jeg havde også ondt i dem. Jeg forstår stadig ikke helt hvad der skete den dag…

Efter 4 træningspas i løbet af ugen valgte jeg at holde fredagen fri for at være klar til lørdagens træning som bestod af en gang svømning og et langt trail løbepas i Rold Skov. Lasse og jeg var så heldige at modtage svømmeundervisning, lørdag morgen, af hans onkel, Henrik Rasmussen, som har flere danske mesterskabstitler bag sig i svømning. Det var en rigtig godt træning som jeg virkelig følte forbedrede min svømmeteknik og gav mig en masse at arbejde videre med. Om eftermiddagen blev løbetræningen i Rold lavet om til Aalborg da Lasse var lidt nervøs for hans lyske som havde drillet ham lidt. Det betød at vi istedet tog til Kongshøj, men da der var for mudret blev det afbrudt. Istedet løb vi omkring Eternitten hvor de viste sig at der var en ret god trailløberute omkring. Efter et par runder løb jeg videre alene langs Ådalen og ud til bakkerne i Hasseris. I alt blev det til 23 km. Jeg løb i mine Speedcross 3 som har været rigtig gode at løbe i, og det var som om jeg kunne have fortsat så længe jeg havde lyst, der var masser af energi og god følelse i kroppen. Jeg gik igen efter at få så mange højdemeter ind så muligt ved at søge bakkerne, og i alt lykkedes det at blive til 250m. Ikke meget, men bedre end ingenting 🙂

Klar til MTB med brormand

Klar til MTB i Rold Skov med brormand

Om søndagen skulle jeg have haft rest day, men der var fantastisk vejr og brormand var i Aalborg, så det blev til en tur til Rold Skov på MTB. Det var en kanon tur vi havde, det var min brors første, og det var en fed oplevelse for ham. Dog også noget hård 🙂 Jeg glemte desværre kameraet, men det blev lige til et enkelt billede fra min brors telefon.

Planen for uge 10 var at få en samlet distance på 60 km. Det skulle gøres ved igen at få to dobbelte løbepas til og fra arbejde i løbet af ugen samt et fra arbejde med lidt ekstra distance. Dette ville sikre mig 40 km i løbet af ugen så jeg var klar til én lang tur i weekenden.

Ugen startede godt ud med løb til og fra arbejde om tirsdagen. Jeg følte mig flyvende både til og fra arbejde på trods af at jeg løb med rygsæk. Om onsdagen løb jeg igen fra arbejde, men denne gang med en omvej ad New Balance ruten for at få lidt ekstra højdemeter ind samt lidt ekstra distance. Om fredagen var det planen igen at løbe til og fra arbejde, men jeg følte mig rigtig sløj fredag morgen og havde meget ondt i skinnebenene. Onsdag valgte jeg at prøve mine efterhånde gamle nye New Balance 1260V2, hvilke gav mig problemer ved Holstebro Bymarathon, og Torsdag aften var jeg nede at prøve sko i Løbekompagniet som holdte foredrag om natural running og ellers havde kundeaften. Jeg tror de to ting til sammen forstyrrede min skinnebensbetændelse lidt, som gjorde at jeg havde ondt om morgenen. Jeg valgte derfor at springe over løb til arbejde og planlagde kun at løbe hjem. Desværre følte jeg mig rigtig sløj i løbet af dagen, og blev derfor nød til at aflyse løbet helt om fredagen. Efter 11 timers søvn følte jeg mig helt ovenpå igen om lørdagen og tænkte derfor at jeg ville indhente nogle af de mistede km om fredagen. Jeg planlagde derfor en stille og rolig tur om lørdagen, men begyndte at kede mig lidt halvvejs og besluttede derfor at løbe omkring Kridtgraven og se hvordan det var. Der var rigtig tæt krat og buskads der skulle gennemtrænges, men det var nu meget sjovt. Da jeg kom hjem skiftede jeg sko og tog mig 22 km på MTB’en ud omkring Kongshøj for også lige at lure sporet af til om Søndagen.

Om søndagen var der bidende koldt, men heldigvis lykkedes det mig at få arrangeret en løbetur med Henrik som var klar på at løbe langs Ådalen ud til Kongshøj skov og tage en runde på MTB sporet hvorefter vi løb samme vej hjem igen. Det var en rigtig hård tur, jeg blev godt presset inde på MTB sporet. Tror stadig min krop er lidt træt for hvad end der drillede mig om fredagen, men alt i alt en rigtig fin tur med omkring 150 højdemeter.

Samlet set så min samlede træningsmængde for de sidste to uger således ud:

Uge  9, Tirsdag: 10km /  43hm - løb med rygsæk fra arbejde
Uge  9, Onsdag :  7km /   0hm - interval træning
Uge  9, Torsdag: 15km / 110hm - løb med rygsæk til og fra arbejde
Uge  9, Lørdag : 23km / 250hm - lang træningspas i Aalborg
Uge 10, Tirsdag: 15km / 110hm - løb med rygsæk til og fra arbejde
Uge 10, Onsdag : 10km /  43hm - løb med rygsæk fra arbejde
Uge 10, Lørdag :  8km /  15hm - stille og rolig flad tur omkring kridtgraven
Uge 10, Søndag : 21mk / 150hm - Ådalen / Kongshøj / Ådalen

Uge 9 blev altså i alt 55km / 400hm og uge 10 i alt 54 km / 318hm. Det vil sige at jeg ikke helt nåede mit mål i uge 10 da jeg havde planlagt 60 km i alt. Det var pga. at min plan mht. fredag gik i vasken, så det indhenter jeg ved at øge med 10% i uge 11 som var planlagt ikke at skulle have nogen forøgelse 🙂