Træningen i uge 7 & 8

Jeg har fået udarbejdet mig et træningsprogram som dikterer min ugentlige løbemængde og så er det er op til mig selv at bestemme hvor mange løbepas jeg fordeler det over. Der skal dog indgå ét intervalpas og én lang tur om ugen. Med tiden vil det blive udvidet til 2 lange ture om ugen, så det vil typisk foregå således at jeg har løbe-hviledag mandag og fredag og en lang ture lørdag og søndag i weekenden. Herunder har jeg vist et kort udklip af mit program for de næste 4 uger frem mod Brutal Marathon.

Uge  7:  50 km - Ingen forøgelse
Uge  8:  50 km - Ingen forøgelse
Uge  9:  55 km - 10% forøgelse
Uge 10:  60 km - 10% forøgelse
Uge 11:  60 km - Ingen forøgelse
Uge 12:  50 km - Lidt nedgang inden Brutalen i uge 13

I både uge 7 og 8 var det var planlagt at jeg skulle løbe 50km per uge. I uge 7 skulle jeg deltage i Holstebro Bymarathon, så det skulle udgøre min lange tur. Udover denne lange tur havde jeg 4 andre pas, hvor de 3 af dem var løb med rygsæk til og fra arbejde og et af dem var et intervalpas på løbebåndet. I løbet af ugen fik jeg kørt mine 4 pas fordelt over tirsdag, onsdag og torsdag så jeg havde to hviledagen inden halvmarathon om søndagen. Desværre skete der dog det at jeg begyndte at føle mig rigtig sløj og snottet fredag aften. Om lørdagen blev det bestemt ikke bedre, men jeg valgte alligevel af tage afsted søndag morgen, hvilket jeg set i bakspejlet aldrig skulle have gjort…

Rute jeg brugte i forbindelse med en 20km træningstur hvor der indgik 175 højdemeter på sidste halvdel

Rute jeg brugte i forbindelse med en 20km Søndags-træningstur hvor der indgik 175 højdemeter på sidste halvdel

Om mandagen i uge 8 var jeg blevet rigtig dårlig i løbet af natten og sådan forblev det helt til om torsdagen. Der var altså fire hele dage hvor jeg ikke kunne løbe fordi jeg var syg, hvilket var rigtig hårdt når jeg er vant til at være aktiv dagligt. Torsdag aften besluttede jeg at jeg måtte nå det jeg kunne resten af ugen og ellers fortsætte med at følge mit program derefter. Det blev således at jeg løb 15 km om fredagen med rygsæk til og fra arbejde. Om lørdagen havde jeg planlagt at løbe igen inden jeg skulle til Herning og besøge min bror, men da jeg havde været ude at spille ishockey fredag aften var jeg mega øm i mine hoftebøjere, jeg kunne næste ikke løfte benet når jeg sad ned 🙂 Så derfor blev det til Yoga istedet om lørdagen.

Om søndagen havde jeg planlagt en lang tur på 20km. Jeg var stadig lidt øm i kroppen, men jeg kom afsted og havde et rigtig godt løb. Jeg besluttede at jeg ville løbe lidt bakkeløb som en del af ruten, hvilket blev den sidste halvdel. Den første halvdel af løbet var ret kedelig, men efter at jeg kom til bakkerne blev det pludselig sjovt. Jeg fik smidt ca. 175 højdemeter ind på de sidste 10 km, og det gik bare mega godt! Læg mærke til hvor lang en stigning man kan få hvis man løber fra bygaden og hele vejen op på toppen af bakken i Hasseris, der er godt 60 meter stigning. Jeg tror ikke der findes højere i byen i Aalborg 🙂 For at prøve min nye Salomon taske, som jeg planlægger at bruge til S4T, havde jeg taget den på. Den var rigtig behagelig at løbe med og det var dejligt at jeg kunne få noget væske undervejs. Det er bestemt ikke sidste gang jeg har taget denne rute, og næste gang overvejer jeg istedet at tage 2 runder på den sidste halvdel af den.

Samlet set ser min opsummering for uge 7 og uge 8 således ud:

Uge 7, Tirsdag: 15km - løb med rygsæk til og fra arbejde
Uge 7, Onsdag:   7km - interval træning
Uge 7, Torsdag:  8km - løb med rygsæk
Uge 7, Søndag : 21km - Holstebro Bymarathon
Uge 8, Fredag : 15km - løb med rygsæk
Uge 8, Søndag : 20km - bakkeløb

Det er altså ikke gået helt som planlagt i uge 8, men sygdom er svært at planlægge sig fra 🙂